Hvad er en visuel identitet?

Visuel identitet. Branding. Designmanual eller designguide. Kært barn har mange navne. Begreberne beskriver alle hvordan en virksomhed tager sig ud, når den præsenterer sig grafisk. For kunder, for samarbejdspartnere, for medarbejdere og andre interessenter.

Hvorfor skal man have en visuel identitet?

En visuel identitet har mange formål. Først og fremmest sørger den for, at din virksomhed ser gennemført og professionel ud, når man møder den. Og at det er den samme virksomhed man møder hvis man kommer i berøring med forskelligt grafisk materiale. Hvis der er et udtryk i brochuren og et andet på hjemmesiden, så bliver kunderne forvirrede. Hvem er de egentlig?

Det andet — og måske endnu vigtigere formå er at skille sig ud. Det hedder jo identitet. Og som man kan se af citatet, svarer det til begreber som “personlighed” og “karakter”. Det handler altså om at finde et udtryk, der er helt rigtigt til den enkelte virksomheds karakter eller DNA. At finde 

identitet, anvendes i dagligsproget om de træk ved en person, der tilsammen kendetegner eller afgrænser personen som forskellig fra andre. I denne betydning svarer begrebet på mange måder til ‘personlighed’ og ‘karakter’.

Gyldendals Store Danske

Ring til os nu på26 28 26 36

Kontakt

Forskellen mellem visuel identitet og designmanual

Visuel identitet og designmanual bruges til synonymt. Vi kommer også til at gøre det engang imellem. Men der er faktisk forskel. Den visuelle identitet er det færdige udtryk. Den umiddelbare opfattelse man får, når man præsenteres for virksomhedens produkter og markedsføringsmateriale. På hjemmesiden og Facebook. På brevpapir og visitkort. På facaden og på bilerne.

Identiteten rummer med andre ord en klar grafisk idé og linje i alt hvad virksomheden kommunikerer. Tæt knyttet til virksomhedens kerneværdier og DNA. En idé der kommunikeres gennem logo, farver, skrifttyper, grafiske elementer, billeder.

Designmanualen er den visuelle identitets kedelige alter ego 🙂 I en designmanual beskrives den visuelle identitet. Hvordan sikrer man, at alle produkter får samme streg og ånd? At det er den samme virksomhed jeres kunder og samarbejdspartnere møder hver gang? Med andre ord: regler og eksempler.

Læs blogindlægget om forskellen på visuel identitet og designmanual

Kom videre med et designtjek

Læs om Designtjek

Hvad er problemet?

Mange virksomheder oplever, at det svært at kommunikere virksomhedens kernebudskaber uden en designmanual. Svært at lave den rigtige forside til rapporten, flikke nyhedsbrevet sammen, opdatere hjemmesiden, når der ikke er styr på visuel identitet og branding. Skrifttyperne roder rundt i PowerPoint-præsentationerne — alle medarbejdere har deres egen favorit. Hver ny brochure introducerer en ny farve. Og et nyt design. Logoet er det samme som blev designet for mange år siden, da virksomheden var nystartet, og alt andet var vigtigere.

Læs blogindlægget “Ny designguide? Husk disse 7 ting

 

Vi kan hjælpe.
Det er lettere end du tror!

Vi får rigtig mange henvendelser fra virksomheder, institutioner og organisationer med en virkelighed som den, vi netop har beskrevet. Den gode nyhed er, at vi kan hjælpe. Det behøver ikke være så svært. Måske skal jeres grafiske virkelighed bare beskrives lidt bedre, samles og formidles. Det kan også være I har brug for en revideret eller helt ny visuel identitet for at få styrket jeres brand. Under alle omstændigheder kan vi skabe sammenhæng i jeres visuelle kommunikation. Det er lettere og sikkert også billigere end I tror.

Læs blogindlægget om visuel identitet og sociale medier

Ring til os nu på26 28 26 36

Kontakt

Se en kort video om visuel identitet

Designmanualen ligger i skyen

Læs om Designmanual
Citat

Monokrom har ikke bare tegnet et logo der passer perfekt til hvem vi er som virksomhed.De har også designet en identitet, der på bedste vis overfører ånden i logoet til alle vores grafiske produkter.

Hans Aldal,Managing DirectorBorealis

Vi har bl.a. designet visuel identitet til disse kunder

Citat

Tak til Monokrom! Både for det smukke logo, den fede og brugbare identitet og for det gode og professionelle samarbejde

Ditte Wiese Winther-RasmussenVerdensarv Stevns

En god proces sikrer den rigtige visuelle identitet

Proces for arbejdet med visuel identitet
Proces for arbejdet med visuel identitet