fbpx
Dark mode Light mode

Designmanual

Fuld kontrol med det grafiske design



Afsnitsformater som del af designmanual for Verdensarv Stevns
Tak til Monokrom! Både for det smukke logo, den fede og brugbare identitet og for det gode og professionelle samarbejde.
Ditte Wiese Winther-Rasmussen
Verdensarv Stevns

Den gode gamle designguide

I gamle dage var en designguide et stort ringbind, der stod på direktørens kontor. Så kunne man udskifte sider, når der skete noget nyt. Selvom der meget sjældent gjorde det. For når man først havde sin designmanual, var det bare at følge den blindt.

I vores digitale tidsalder er sådan et ringbind ikke en god løsning. Mange forskellige personer – både eksterne bureauer og medarbejdere i virksomheden – skal bruge designet, og en moderne designguide ændrer og udvikler sig mere end den gjorde i de gode gamle dage. De fleste virksomheder har fået deres manual tilsendt på en mail eller en USB-stik. Den består af en pdf-fil og en tilhørende zip-fil med logofiler, skabeloner, mv. I de første dage hvor designet implementeres i virksomheden sker der tit små justeringer, og det medfører en række mails frem og tilbage med udveksling af reviderede filer. Resultatet er forudsigeligt. Der er ganske tidligt i processen forvirring om, hvad der er den rigtige designmanual og hvilke logoer og filer der er de sidste nye.

Ring til os nu på
2628 2636

... og den nye designmanual

Vi har hørt på vores kunders historier og har derfor udviklet Design Manual Live. Det er en on-line løsning, der redefinerer den moderne designmanual. Den ligger i skyen, og som kunde får I et link til jeres designguide. Kommer der opdateringer til guiden lægger vi en ny udgave op, adressen er den samme. Manualen har links til alle designelementer. Og selvom de opdateres er linkene de samme.

Læs vores blogindlæg om 10 krav til din designmanual

Papirlinje som del af designmanual for JA
Monokrom har professionelt udarbejdet designmanual og webdesign og har været dygtige til at finde en grafisk profil som matcher godt til Via Trafiks brand.
Mogens Møller
Partner, Via Trafik

Hvad indeholder design guiden?

Brug af logo

Logoet vises i sine varianter, farver, sort / hvid og negativ. Der opsættes regler for hvordan logoet skal bruges. Vi sætter en respekt­afstand, der sikrer afstand til formatet og andre grafiske elementer. Hvor på formatet må logoet placeres? Og hvor stort skal det være?

Typografi

Vi finder en eller flere typografier som bruges i den grafiske kommunikation. Vi viser hvordan typografien bruges. Skrifterne skal bruges konsekvent og skal sammen med de andre grafikelementer skabe en sammenhængende kommunikation.

Farver

Vi angiver de primære, identitetsbærende farver. Og vi arbejder med muligheden for at introducere en række sekundære farver, der kan bruges til at gøre den grafiske kommunikation mere levende. Er det nødvendigt angives særlige farver til figurer.

Billedstil

Det er vigtigt at billeder bruges på en konsekvent og ensartet måde. Vi opstiller kriterier for udvælgelse af billeder og kommer med eksempler på hvad der er godt. Og not.

Supergrafik

Vi designer et supergrafisk element, der kan skabe genkendelighed, uden at logoet overeksponeres. Det kan være et egentligt grafikelement, en variation af logoet, en måde at beskære billeder eller noget helt andet.

Eksempler

Vi laver eksempler på produkter for at vise hvordan designet kunne se ud i virkeligheden. De produkter som laves er efter aftale med kunden. Det kunne f.eks være papirlinie, hjemmeside, tryksager eller hvad som helst.

Papirlinje som del af designmanual for Tandregulering.dk

Se lignende opgaver

Scroll til toppen