fbpx

Corporate branding

Hvad er corporate branding? Hvordan opfattes dit brand? Hvordan arbejder vi med corporate branding? Kan en brandstrategi ændre din forretning? Læs med her!

Hvad er corporate branding?

Corporate branding er forholdet mellem en virksomheds vision, kultur og image. Altså forholdet mellem hvem I gerne vil være, hvordan I rent faktisk er og hvordan andre synes I er. Jo bedre sammenhæng der er mellem disse tre, jo stærkere er jeres virksomhedsbrand. Corporate branding giver sig udtryk i jeres kommunikation, både den verbale og den visuelle. Altså hvad I siger og hvordan det bliver præsenteret.

Læs mere om corporate branding på Wikipedia.

Eksempel på corporate branding for Østergård

Vi rebrandede Østergård Frugt & Most. Ændret navn og fokus på den lange historie som familiedrevet virksomhed.

Eksempel på corporate branding for Østergård

Hvordan opfattes dit brand?

Finanskrisen i 2008 forandrede den måde forbrugere opfatter virksomheder og brands. Mange virksomheders grådighed og fokus på bundlinjen blev udstillet. De sidste 10 år har corporate branding i høj grad handlet om, at have værdier og holdninger. Holdninger, som den moderne forbruger kan identificere sig med. Tager man fx en virksomhed i modeindustrien, så skal de kunne stå på mål for alt fra vandforbrug og børnearbejde til klimaudledninger og kropskultur. Det kan være mange ting at holde styr på, hvis det egentlige motiv er profitoptimering. Derfor bliver moderne virksomheder nødt til at have holdninger, der afspejler samfundets diskussioner og deres kunders værdier. Kun hvis du vitterligt er bekymret for klima og fotomodeller, kan du gøre en forskel for dem. Derfor er en vigtig del af det, at opbygge et corporate brand, at finde ud af, hvordan du kan gøre en forskel.

Hvordan arbejder vi med corporate branding?

Det allerførste vi gør er, at finde din virksomheds formål eller purpose. Hvorfor findes din virksomhed? Hvad adskiller den fra konkurrenterne? Hvilke problemer løser den?  Først når vi har svar på disse spørgsmål kan vi definere dit corporate brand. For svarene skal bruges til at definere dine værdier, skabe din brand voice (altså hvordan du taler til dine kunder), payoff, fortællinger og i sidste ende også den visuelle identitet.

Kernen i vores arbejde er altid Hvorfor? Hvorfor findes din virksomhed. Hvorfor er du passioneret om det du gør? Herefter Hvordan? Hvordan adskiller du dig fra dine konkurrenter. Først nu kan vi snakke om Hvad? Hvad er det du tilbyder? Hvad er det du sælger?

Eksempel fra visuel identitet for Bamuk

Udvalgte sider fra vores visuelle identitet til Bamuk.

Kan en brand strategi ændre din forretning?

Det korte svar er ja. Også i den grad! Din virksomhed vil blive ændret, både eksternt og internt. Dine kunder vil opleve en virksomhed med holdninger og værdier. Altså en virksomhed de kan identificere sig med. Og derfor også en virksomhed de vil handle med og være loyal overfor i lang tid. Dine medarbejdere vil opleve en øget troværdighed og en stolthed ved at gå på arbejde, fordi deres indsats rent faktisk gør en forskel.

Monokrom har skabt en visuel identitet til Bamuk, der med kirurgisk præcision har ramt nerven i den fortælling vi er igang med at skabe. Konceptet er designmæssigt gennemført, stilrent og tidløst og løfter os hele tiden tættere på vores vision. Vi har fået en visuel identitet, der kan meget mere, end vi havde drømt om.

Vi har designet visuel identitet til Jesper fra Bamuk

Jesper Sveidahl Hansen

Musik- og kulturskoleleder, Bamuk

Jeg glæder mig hver dag over hvor smukt og professionelt vores design pludselig ser ud. Med designmanualen i hånden er alting blevet lettere, og vi skal ikke opfinde den dybe tallerken hver gang vi skal bruge et nyt klistermærke eller navneskilt. Vi er mega glade!

Trine fra Østergård Frugt & Most

Trine Møgelvang Søndergaard

Østergård Frugt & Most

Monokrom har været lydhøre overfor vores ønsker og samlet det i et logo, der kendetegner skolens identitet og værdigrundlag. Vi er meget tilfredse med resultatet og vi kan læne os op af logoet i det videre arbejde med skolens identitet.

Kim fra Lundehusskolen

Kim Stenholm Paulsen

Skoleleder, Lundehusskolen

Monokrom har professionelt udarbejdet designmanual og webdesign og har været dygtige til at finde en grafisk profil som matcher godt til Via Trafiks brand.

Mogens fra Via Trafik

Mogens Møller

Partner, Via Trafik

Tak til Monokrom! Både for det smukke logo, den fede og brugbare identitet og for det gode og professionelle samarbejde.

Ditte fra Verdensarv Stevns

Ditte Wiese Winther-Rasmussen

Verdensarv Stevns

Lykkebo Skole har haft et fantastisk samarbejde med Monokrom. Alle fra elever til forældre har udtrykt stor tilfredshed og vi vil anbefale Monokrom til alle med ambitionen om, at få skabt en tydeligt visuel identitet og logo.

Søren fra Lykkebo Skole

Søren Friis

Skoleleder, Lykkebo Skole

Lars Degnbol fra Monokrom

Har du brug for en brand strategi?

Lad os tage en snak om dine behov. Og vores løsninger. Måske er der et match? Det er naturligvis helt uforpligtende og gratis.

Referencer indenfor visuel identitet

Scroll til toppen