fbpx

Visuel identitet. 10 identiteter du skal kende

Hvert år bliver der lavet massevis af visuelle identiteter for virksomheder og institutioner. Nogle er mere vellykkede end andre. De gode giver kunden en identitet, hvor de kan være sig selv og samtidig skille sig ud fra mængden. De rigtig gode ændrer reglerne indenfor et givent område. De geniale? De ændrer den måde vi tænker grafisk design. Her har jeg listet 10 identiteter fra de sidste fem år, som jeg synes du skal kende.

Af Lars Degnbol

2019

Visuel syndsforladelse til Volkswagen

Ikke mindre end 19 interne designteams og 17 eksterne bureauer skulle der til, for at skabe en ny visuel identitet til VW. Logoet er en fuldstændig forenkling af fortidens pinlige 3D-logo, og er historien om mådehold og ydmyghed efter dieselgate. Logoet skal være ledestjerne for VWs nye elbilsatsning. Og den nye visuelle identitet løser problemet. Altså det grafiske. Om VW kan transformere sig til en ren forretning, må tiden vise.
Se logoet hos Volkswagen.

2019
2019

Fuld fart på firserne

Twitch er en tjeneste, der livestreamer gameplay. Jeps, det er ungt. Og de fleste over 25 forstår nok ikke en lyd. Men det gør de hos Collins, der har designet visuel identitet til tjenesten. Og her er firsere for fuld udblæsning. Farver, gradueringer, skygger, billedstil. Collins har ikke opfundet ungdommens firser-fascination. Men de implementerer den perfekt for Twitch. Og — tro det eller ej — det her kommer vi til at se meget mere af.
Se identiteten hos Collins her.

 

2019
2018

Polestar. En ny stjerne på himlen?

Altid dygtige Stockholm Designlab har udviklet visuel identitet for det nye elektriske bilmærke Polestar (ejet af Volvos kinesiske ejere Geely). Det er vanskeligt at designe et nyt logo i en branche hvor mange brands har årtier på bagen — visse endda århundreder. SDL gør et formidabelt arbejde. Mærket ligner et billogo. Det er originalt og samtidig ekstremt enkelt. Og fortæller en historie om skandinavisk eksklusivitet. Ikke dårligt for en kinesisk bil …
Læs mere på SDLs hjemmeside.

 

2018
2018

Rundt om København

København er kommune for rigtig mange mennesker. København er overalt — skoler, plejehjem, veje, parker. E-types har designet en gennemført identitet til København. Med et social media-venligt logo og en smuk skrifttype. Indrømmet. Det er ikke den mest banebrydende identitet verden har set. Men den løser kommunens udfordringer og giver dem et stærkt og genkendeligt brand.

  

2018
2018

Collins tegner en ny visuel identitet til MailChimp. Bogstaveligt talt.

Collins originale identitet for IT-virksomheden MailChimp sætter illustrationer på kortet over stærke identitetsskabende elementer. Her blot to år efter kan vi se, at Collins med deres identitet startede en trend, hvor rigtig mange IT-virksomheder er begyndt at bruge illustrationer. Desværre kan det betyde at trenden bliver kortvarig.
Se mere på Collins hjemmeside.

2018
2017

Det perfekte klubemblem?

Vi har prøvet at designe klubemblemer — og det kan godt være lidt tricky. Italienske Interbrand lavede i 2017 et efter min mening perfekt redesign af den traditionsrige klub Juventus. De sort/hvide striber og J’et flød sammen til et ikonisk våbenskjold. Og fornyede den gamle dame fra Torino. Men fansene? De blev sure. Mission accomplished? 
Se referencen hos Interbrand.

2017
2017

Ørsted vaskes helt grøn

Kontrapunkt har designet identitet for Ørsted (tidligere DONG). Det noget generiske ON-ikon får pludselig mening som Ø og de farvede tekster på farvet baggrund fungerer fint. Og så kan Kontrapunkt jo designe skrifttyper. Identiteten er måske ikke den modigste løsning. Men den er gennemført, og det har været fascinerende at se den blive rullet ud over hele landet, på en gang. 
Se identiteten hos Kontrapunkt.

 

2017
2016

Knald på farverne i Premier League

Det internationale designstudio DesignStudio (jep, det hedder de) har rebrandet verdens bedste fodboldturnering. Det er et fantastisk arbejde, særligt farverne sætter nye standarder. Og se lige en kamp — animationerne fra dygtige DixonBaxi er second-to-none. 
Se identiteten hos DesignStudio.

2016
2016

Mastercard. Kort og godt.

I 2016 foretog de verdenskendte designere fra Pentagram et redesign af Mastercards ikoniske logo. Overraskende for mange var, at striberne fra det gamle logo blev ladt i stikken. Redesignet er et perfekt eksempel på, hvor meget du kan reducere uden at tabe identitet og genkendelighed. Så meget. Stop. Dér er den. 
Se Mastercards identitet på Pentagrams hjemmeside.

2016
2015

Spotify med to-tonet visuel identitet

Da designbureauet Collins redesignede verdens største musikstreaming tjeneste, brugte de (blandt andet) de ikoniske duo-tonede billeder. Her fem år senere bruges de stadig flittigt i alverdens grafiske design. Hvor længe mon den trend kan holde? 
Se mere hos Collins.

2015

Vi laver også visuel identitet hos Monokrom. Det kan du læse mere om her.

Scroll til toppen