Det har i mange år været svært for grafikere at bruge ren sort. I print har man benyttet 85-90% proces sort (såkaldt grafiker sort) og når man var så priviligeret at køre med Pantone farver, erstattede en af Cool Gray-farverne ofte den rene sorte.
Det har i mange år været svært for grafikere at bruge ren sort. I print har man benyttet 85-90% proces sort (såkaldt grafiker sort) og når man var så priviligeret at køre med Pantone farver, erstattede en af Cool Gray-farverne ofte den rene sorte.
Også på web var det sjældent at man brugte den kulsorte #000000. Det blev ofte til #333333, igen en noget lysere udgave.
Men nu er sort måske på vej tilbage igen. For da Apple frigav deres nye styresystem til iPhone, iOS 11, var der en ting mange grafikere bemærkede. Sort. Alle tekster var nu helt sorte. Lige først så det skørt ud, næsten som en fejl. Men efter lidt tid gav det rigtig god mening.
Der er ingen tvivl om, at Apple er toneangivende indenfor design. Når det gælder deres produkter, er det målestokken for alle konkurrenterne, og mange, fx HTC og Samsung, har ingen problemer med at kopiere næsten 1:1.
Men også indenfor grafisk design af deres UI (user interface) er der mange der kigger efter hvad Apple gør. For 10 år siden var det glaseffekterne der blev udbredt i grafikerkredse. Senere var det spejleffekten og så de såkaldte “flat icons” der blev toneangivende for alt ikondesign. Og da Apple begyndte at bruge de meget tynde snit af deres skrifttype, blev det straks udbredt.
Der er ingen tvivl om, at også Apples brug af sort vil blive toneangivende. Så er det bare et spørgsmål, om der er andre end grafikere der vil opdage, at sort er det ny sort.