fbpx

Sort er det nye sort. Igen

Du gik i seng en aften, og da du vågnede næste morgen var din telefon gået i sort. Tusindvis af apps og hjemmesider var krøbet tilbage i 00’ernes mørke hule, med mørke baggrunde og hvid tekst. Men pludselig virkede det ikke skummelt og hacker-agtigt, men friskt og lækkert. Hvad er der sket? Det er Apple der har ændret reglerne. Igen.

Lars Degnbol fra Monokrom

Af Lars Degnbol

Apple har gjort det igen. Med deres Dark Mode er sorte baggrunde på hjemmesider og apps blevet in igen. Fra den ene dag til den anden.

Jeg har før skrevet om Apples indvirkning på design. Den gang var det i blogindlægget “Sort er det nye … sort“, der handlede om, hvordan Apple ændrede tekstfarven fra “grafiker sort” til rigtig sort, og fra det ene øjeblik ændrede tekstfarven for en hel branche.

Nu ser det ud til at Apple har gjort det igen. Efter mere end et årti med hvide og lyse hjemmesider, har Apple introduceret Dark Mode i det nyeste operativsystem til iPhone, iOS13. Og med et er lyset blevet slukket på millioner af telefoner.

Hvad er det så Apple gør? Hvorfor er de så gode til at forudse, hvad det er vi gerne vil have? Og hvorfor kan Apple gøre det, som ingen andre kan?

Funktion og brugeroplevelse fremfor alt

Mange vil sige, at Apple kan gøre det fordi vi er i lommen på dem. Eller nærmere, de er i lommen på os. Med hundredevis af millioner af enheder, er Apples indflydelse enorm, og det er klart, at når de ændrer deres design, så opdager vi det med det samme.

Men den vigtigste forklaring er måden Apple designer på. Lad os bare kalde det arven fra Steve Jobs. For selvom Apple-stifteren har været død i næsten 10 år, så vandrer hans spøgelse stadig rundt på gangene i Cupertino. Og for Jobs var brugeroplevelse alt. Alt hvad han gjorde tog udgangspunkt i brugeren.

Apple designer sjældent noget, bare fordi det er pænt eller lækkert. Det der gør deres design pænt og lækkert er, at det giver os den bedste brugeroplevelse. Og den bedste bruger oplevelse er sjovt nok det pæneste, det lækreste. Det er en form for designdarwinisme. Den bedste funktionalitet og brugeroplevelse overlever. 

Hvorfor er mørke baggrunde en god brugeroplevelse?

Indvendingen kommer naturligvis prompte. Hvorfor? Er det ikke bare et modefænomen? Årets baggrundsfarve: sort? Ikke hvis du spørger mig. Den sorte baggrundsfarve adresserer nemlig to kæmpe udfordinger Apple og andre smartphonefabrikanter har haft i mange år. 

Den ene udfordring er batterier. Selvom batterierne i vores telefoner bliver større og bedre for hver opdatering, så bliver de funktioner og opgaver telefonerne skal løse også større og større, og batteritid er et evigt issue. Særligt Apple er blevet kritiseret for dårlig batteritid, og Apple-brugere er blevet kaldt “wall-huggers” fordi de altid skal være i nærheden af et strømudtag. Og her kommer dark mode som en lifesaver. For skærmen er den allerstørste strømsluger i moderne telefoner, og ved at slukke for alle baggrundspixels og kun “tænde” for teksten, reduceres batteriforbruget markant. I en test udført af PhoneBuff, kan dark mode give dig 30% mere batteritid. Ikke så lidt, faktisk.

Den anden store udfordring handler om telefoner og søvn. Lyset fra vores mobiltelefoner er “koldt”, dvs. farvetemperaturen er lav, og minder på mange måder om dagslys. Det betyder at de af os, der ikke kan falde i søvn uden vores elektroniske sutteklud, har svært ved at sove, fordi vores melatoninproduktion bliver stoppet af det kølige lys fra telefonen. Apple har tidligere forsøgt at addressere dette problem med “night shift”, hvor temperaturen på de lyse farver fra skærmen gøres varmere, så hvid bliver mere brun eller orange. Men med darkmode løses problemet permanent.

Ring til os nu på
2628 2636