Hvis man Googler “logodesign” kommer der masser af gode tilbud. Og vi ved jo, at de bedste tilbud er gratis. Og dem er der en del af. Det er særligt de såkaldte “logomakers” altså webservices eller apps, hvor du selv kan lave dit logo. Du skriver din virksomheds navn, ændrer på farver og skrifttyper, henter forskellige grafiske elementer ind. Og vupti, er du klar med et nyt logo. Det er let og det går stærkt.

Umiddelbart er der en del problemer ved denne approach. Det største er, at dit nye logo er generisk. Faktisk er hele idéen bag en logo maker generisk. At man ved hjælp af en masse standard elementer kan skabe et unikt logodesign til en virksomhed. Det kan man naturligvis ikke. Så originaliteten går tabt. Og du risikerer at dit logo findes i næsten identiske udgaver alle mulige andre steder. Og det er helt sikkert, at der ikke er nogen unik og stærk idé bag dit logo. Det er i bedste fald reduceret til et piktogram. I værste fald noget uforståeligt makværk.

Det næste problem er, at det er dig selv der har designet dit logo. Selvgjort er velgjort, siger du? Jo, men der er ikke alle ting vi er lige gode til. Jeg lader fx en murer sætte fliser op i mit badeværelse. Og en mekaniker reparere min bil. Der er naturligvis nogen der er fikse på fingrene. Men måske de har andre muligheder og programmer end en online logomaker.

Læs mere om logodesign hos Monokrom

Så er der de billige. De falder i to kategorier. Crowdsourcing og billige danske virksomheder.

Lad os starte med de første. Når du crowdsourcer dit logodesign lægger du din opgave op på en hjemmeside — fx 99designs og Fiverr. Her er det rigtige mennesker der designer. Aspirerende grafikere fra alle steder i verden. Lad os kigge lidt på forretningsmodellen. Fx Fiverr. Her koster dit nye logo — well, fra en fiver — det vil sige 5 dollars, altså rundt regnet 30 kr. Hvis Fiverr har en Apple-agtig forretningsmodel, tager de 15%, altså 4,5 kr. Tilbage er der godt 25 kr. til designeren.

Lad os bare slå fast, at det enten er et logo der er blevet til i stor hast eller af en designer der ikke har andre muligheder for ansættelse. Og det er med alt respekt ikke altid de bedste designere. Samtidig er der alle de samme problemer, som med den gratis logo app. Logodesigneren ved næsten intet om din virksomhed, forstår ikke dit marked, kender ikke din målgruppe og ved intet om den kulturelle og kommercielle kontekst dit logo indgår i. Risikoen for at dit logo består af elementer fra designerens symbolbibliotek — eller endnu værre, en simpel billedsøgning på Google — er overvældende, og du har ingen garantier for, at dit logo ikke også er blevet solgt til andre virksomheder (vi får faktisk en del henvendelser fra virksomheder, der har opdaget, at deres logo fra en crowdsourcet hjemmeside bliver brugt af andre).

Så er der den anden kategori. Danske virksomheder, der designer dit logo for 995 kr. eller lignende. Lad os lige tale timepris. Jeg ved godt der er forskel. En dyr advokat tager vel 2.500 kr i timen, mens en billig håndværker tager 350 kr. Lad os sige at en billig grafiker tager 500 kr. i timen. De skal altså designe din virksomheds logo på to timer. Det er fra den første kontakt, snakken om hvem du er, dit marked din målgruppe. Jeg tænker heller ikke at man kommer udenom en lille analyse, hvor man ser hvordan dine konkurrenter ser ud. Så skal der tænkes og analyseres, skitses og designes. Der skal præsenteres og køres korrekturer. Efter godkendelse skal logoet rentegnes og der skal skydes de relevante formater af dit logo.

Det er umiddelbart mange arbejdsopgaver på to timer. Og det er der vel mindst to løsninger på. Enten at skynde sig, på bekostning af kvaliteten. Eller at opgaven alligevel kommer til at koste mere end de 995 kr. Men det ved jeg naturligvis intet om.

Men det store problem med de billige logoer er slet ikke kvaliteten. Det er, at en virksomhed har brug for mere end et logo. De har brug for en identitet. Og her er logoet godt nok det centrale element, men langt fra det eneste. Der skal opsættes regler for logoets størrelser, placering, respektafstand, mv. Og der skal vælges hvilken typografi virksomheden skal bruge, hvilke farver man har til rådighed, hvilke billeder man skal bruge og hvordan og der skal måske designes et supergrafisk element. Det er derfor vi nærmest ikke designer logoer mere, men designer visuelle identiteter, afleveret som designmanualer. Næsten altid akkompagneret af forskellige grafiske produkter, fx webdesign, papirlinjer, brochurer.

Hvem skal så vælge det billige logo? Og hvem skal spare sammen? En del virksomheder synes vores design er for dyrt. Det er typisk små håndværkere eller unge nystartede. Det er virksomheder, der simpelthen ikke havde forestillet sig at bruge penge på logodesign eller ikke har forståelsen af, hvor vigtigt det er for en virksomhed. Måske skal de købe det billige logo. Måske er et dårligt designet og generisk logo bedre end ingenting, jeg ved det faktisk ikke. Måske skal de bare skrive deres virksomhedsnavn med én bestemt skrifttype, og så vente med logoet til de har flere penge på kistebunden.

Klik her for at gå til vores side om logodesign