Logodesign i bilindustrien har de seneste år været inde i en trend. De lidt vulgære, sølvfarvede 3D-logoer er blevet redesignet og erstattet af “flade logoer”. Altså logoer der fungerer i én farve, uden bevels og 3D-metaleffekter. Her gennemgår jeg kort syv billogoer, der indenfor de sidste fem år er blevet fladet ud. Læs med her.
Det nyeste skud på stammen er Nissan. Her ved vi ikke hvem der har redesignet logoet, for det er ikke officielt endnu. Men det er spottet i patentansøgninger. Cirklen med det tværgående rektangel er reduceret til to linjer. Og skrifttypen er simplificeret, gjort lidt lettere, bredere og mere spatieret.
Design: Ukendt
I år er BMW også gået med på det flade logodesign. Oven i købet gennemsigtigt, så baggrunden er synlig bag bogstaverne. Efter min mening er det et eller andet der ikke virker ved logoet. De tre bogstaver står isoleret og ensomme i toppen af cirklen. Måske skulle de bare fjernes helt? Og at den inderste cirkel går bag de blå felter forstår jeg heller ikke. Endelig synes jeg logoet mangler kontrast.
Design: Inhouse i samarbejde med BECC Agency
Jeg har tidligere talt om VWs nye logo, hvor jeg kaldte det en visuel syndsforladelse. Logoet virker måske som en radikal forandring, men hvis man kigger længere tilbage i virksomhedens designhistore finder vi en lang række flade logoer, der efter min mening er bedre end det nye. Jeg kan forstå hvorfor det er gjort lettere. Men jeg forstår hverken afstanden mellem W’et og bunden af cirklen eller afrundingen af W’ets spidser. Vil nogen forklare?
Design: Inhouse i samarbejde med utallige bureauer.
Jeg har aldrig forstået Toyotas logo. Toyotas hjemmeside forklarer at de tre ellipser symboliserer foreningen af kundens hjerte og produkternes hjerte … What? Toyota redesignede deres logo sidste år. Logoet er placeret i et rødt kvadrat. Bedre grafisk, men symbolikken er stadig uforståelig.
Det er tre år siden Audi erstattede deres 3D-logo med en flad udgave. Audis nye logo er en 1:1 reduktion af de gamle. 3D-effekterne er fjernet, and that’s it. Jeg synes det virker rigtig godt. Det ligner et logo til et luxusbrand.
Design: Strichtpunkt, Blackspace og KMS Team
Opels logo blev redesignet i 2017 og det er vel fint? OK, jeg sidder lidt med følelsen “operationen lykkedes, patienten døde”, men jeg har svært ved at sætte fingeren på hvad det er. Måske er det blevet for enkelt? Har mistet lynet og dermed sin fortælling? Og så er balancen ikke helt perfekt …
Design: Inhouse i samarbejde med Scholz & Friends
Mini var det første bilmærke vi bemærkede, der kom med en flad udgave af deres logo. Umiddelbart er redesignet en flot reducering af 3D-logoet. Alligevel føler jeg vingerne er forsvundet, og dermed en stor del af fortællingen.
Design: KKLD.
OK, vi har aldrig designet et billogo. Endnu 😀 Men vi har designet mange logoer gennem tiden. Du kan læse mere om logodesign hos Monokrom her.