Tryksagen er ikke død endnu. Men vi producerer færre tryksager end vi gjorde tidligere.
Ikke endnu. Men vi producerer færre tryksager end vi gjorde tidligere.
Rigtig mange af de produkter vi producerer udkommer på digitale kanaler, hjemmesider og Social Media. Det er vi rigtig glade for, fordi det virker for vores kunder. Hvis man gør det korrekt, er nettet det rigtige sted at lægge en stor del af sit markedsføringsbudget. Fordi det er der kunderne er, fordi man kan rette sine kampagner præcist mod specifikke målgrupper, og — sidst men absolut ikke mindst — fordi det er målbart hvor godt ens annoncer konverterer.
Det er ikke alle der klarer overgangen til de sociale medier lige godt. For det med Facebook og Instagram, det klarer man tit selv, og vi ser mange feeds fulde af ubehjælpsomme opdateringer, dårlige billeder og tvivlsom grafik. Det kunne jeg fylde et helt blogindlæg om, og det gør jeg måske også en dag 🙂 Her kan jeg blot nævne, at Sociale medier er et fast kapitel i vores Designmanualer og efterhånden har været det i nogen tid.
Du kan læse hvordan vi arbejder med visuel identitet her.
Men tilbage til tryksagerne. Der skal ikke herske nogen tvivl. I vores, som i langt de fleste grafikeres hjerter, er der en kæmpe plads til tryksagen. Den fysiske fornemmelse af papiret mod fingrene, lugten af frisk tryksværte, glæden ved at bladre gennem smukke sider med tekst, farver og billeder. Der er heldigvis mange kunder der stadig ser en fordel ved tryksagen. I mange år har vi produceret kæmpe kataloger for Borealis og vi laver stadig hvert år årsberetning og tal-foldere for Danske Gymnasier. De er iøvrigt snart ude af trykken, på det enormt lækre Cyklus Offset-papir.
Læs om grafisk design af tryksager her.
Det er en af de ting tryksagen kan. Alene med papirkvaliteten kan man formidle en masse. Tykt, lækkert, ubestrøget, cremefarvet papir med tydelige fibre fortæller om kvalitetsbevidsthed og miljøvenlighed. Tykt, glittet papir — måske partielt lakeret, metalfolieret eller udstandset — fortæller om eksklusivitet og luksus. Også hvad gælder formater giver tryksagen mange muligheder. Det behøver absolut ikke være A4 eller A5 hver gang.
Selvom trykkerierne i mange år har skrantet og de store har konsolideret sig, så er Lasertryk blevet ved med at vokse, fra klassens infant terrible til et full service trykkeri, der nu er Danmarks største, og lige er blevet endnu større efter fusionen med et tysk trykkeri. Så der bliver stadig produceret tryksager.
Og når vi får muligheden nyder vi disse opgaver i fulde drag.