fbpx

Designmanualen og de sociale medier

Rigtig mange af vores kunder har i disse dage stort fokus på sociale medier. Og med god grund. Hvis man gør det korrekt, er de sociale medier det rigtige sted at lægge en stor del af sit markedsføringsbudget.

Lars Degnbol fra Monokrom

Af Lars Degnbol

Rigtig mange af vores kunder har i disse dage stort fokus på sociale medier. Og med god grund. Hvis man gør det korrekt, er de sociale medier det rigtige sted at lægge en stor del af sit markedsføringsbudget. Det er der flere grunde til:

  • Kunderne er i stigende omfang til stede på de sociale medier
  • Man kan rette sine kampagner præcist mod specifikke målgrupper
  • Det er målbart hvor godt ens annoncer konverterer

Det er dog ikke alle der klarer overgangen til de sociale medier lige godt. For det med Facebook og Instagram, det klarer man tit selv, og vi ser mange feeds fuld af ubehjælpsomme opdateringer, dårlige billeder og tvivlsom grafik. Det er ikke altid ordsproget selvgjort er velgjort er rigtigt.

På de sociale medier er din virksomheds identitet også present. Derfor skal sociale medier også være en del af din designmanual, og din grafiker skal levere profilbilleder og coverbilleder til de sociale medier du er repræsenteret på. Ligesom de skal designe responsive logoer, der egner sig til de sociale medier. Det kan du læse mere om i blogindlægget Det responsive logo. Kapitlet om billedstil er yderst relevant når der skal postes meget på de sociale medier. Det er simpelthen ikke godt nok bare at billede-google emnet og lægge et billede af travle forretningsfolk der trykker hånd eller politisk korrekte amerikanere, der griner påtaget til fotografen. Ønsker du for eksempel at formidle kvalitet og skandinavisk enkelthed, må dine billeder understøtte dette.

I sidste måned leverede vi en designmanual, der udelukkende omhandlede sociale medier. Her blev der sat regler for profilbilleder, coverbilleder og social media posts. Der var kapitler om billedstil, hvad man gerne må og hvad man skal undgå og hvordan billederne skal efterbehandles. Vi leverede skabeloner til annoncer på Facebook, Instagram og Twitter og YouTube-video med gennemgang af hvordan man redigerer dem. Og i forlængelse af designmanualen arrangerede vi en workshop hvor Bigum & Co i samarbejde med Somea fortalte om succes på de sociale medier, hvorefter vi selv gennemgik annonceredigering.

For nyligt har vi hjulpet NHC med en designmanual med fokus på Instagram.

Det er ikke alle der har behov for en så grundig designmanual udelukkende rettet med SoMe. Men sociale medier skal være en integreret del af enhver moderne designmanual.

Her kan du læse mere om vores arbejde med branding

Ring til os nu på
2628 2636