Vi har alle en visuel identitet. Noget af den er vi ikke herrer over, men har været overladt til Gud eller DNA, alt afhængig af overbevisning. Den tager vi ikke nu 🙂 Men en stor del af vores visuelt identitet er vi selv herrer over. Det er det tøj vi går i, hvordan vi vælger at bliver klippet. Lader vi skægget stå, tager vi makeup på.

Alle disse valg træffer vi, fordi vi gerne vil formidle noget. “Jeg er seriøs, så jeg er glatbarberet og går i jakkesæt”. “Jeg er kreativ, så jeg går i jeans og har skægstubbe”. “Jeg er arkitekt, så jeg går i sort rullekrave”. Det er vores visuelt identitet.

Visuel identitet og virksomheder

På samme måde har en virksomhed en visuel identitet. Helt enkelt, handler det om, hvordan virksomheden ser ud, når vi møder den. Der er nogle store touch points, som fx hjemmesiden. Det er ofte her man møder virksomheden første gang. Andre, fx B2C-virksomhed har salgssteder, hvor man møder kunder med POS-materiale. Det kan også være man har trykt salgsmateriale, en virksomhedsbrochure eller løsblade. Men virksomheder har også en masse andre touch points. Der sendes mails i et væk, fakturaer, der laves præsentationer, nogen har beklædning. Alt det kalder vi “grafiske produkter”.

Det er denne visuelle identitet vi ser, når vi møder virksomheden. Og det samlede billede vil i løbet af ganske få sekunder være afgørende for, hvordan vi opfatter den givne virksomhed. Om vi stoler på den. Om vi ønsker at indgå i en relation, det være sig et salg, et samarbejde eller noget helt tredje.

Så når vi skal designe en virksomheds visuelle identitet, så er handler det om at skabe det billede. Den persona, som kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere møder, og som de med det samme fatter sympati for. Som er tro mod sig selv og sine værdier men alligevel skiller sig ud og er speciel. Vi skal designe de grafiske produkter jeg snakkede om tidligere på en måde, at man føler, det er den samme virksomhed man møder hver gang og hele tiden. Som kunde. Som samarbejdspartner. Som medarbejder.

Læs mit blogindlæg om 10 krav du skal stille til din designmanual.

Men var det ikke forskellen på visuel identitet og designmanual jeg skulle snakke om? Det kommer nu. For hvordan tegner vi så dette billede? Jo, går vi lidt tættere på, kan vi opdele virksomhedens visuelle identitet i fem elementer. Det er de samme elementer der definerer alle virksomheders grafiske kommunikation og dermed deres visuelle identitet. Elementerne er logo, skrifttyper, farver, billeder og supergrafik. Så kan der være forskellige underelementer, fx ikoner, men helt overordnet er det de fem elementer vi kigger på, når vi snakker om en virksomheds visuelle identitet.

Hvad er så en designmanual?

Her kommer vi til designmanualen. En designmanual er den tekniske beskrivelse af, hvordan man tegner billedet. Hvordan man sikrer at virksomheden ser ud på samme måde hver gang den kommunikerer, uanset hvilken kanal eller platform det foregår i.

Så hvis en visuel identitet er et album med smukke billeder af virksomheden (læs: grafiske produkter), så er designmanualen en instruktionsbog i, hvordan man tager disse billeder.

Respektafstand for logoet. Hvor tæt må det komme på formatets kant og andre elementer? Må det bruges på farvet baggrund og skal det så være i hvid eller meget lys grå? Hvor mange farver kan man bruge og hvornår? Og hvordan? Har man en eller to skrifttyper, og har man forskellige skrifttyper til intern og ekstern kommunikation? Skal man bruge billeder eller illustrationer? Fotograf eller stock? Har man en supergrafik og hvordan ser den ud? Hvordan skal den bruges og hvornår?

Du kan læse mere om visuel identitet og designmanual her.

Tit designer vi en række produkter sammen med designmanualen, der sikrer, at medarbejderne faktisk kan bruge den visuelle identitet. Det kunne være Powerpoint-skabeloner, Wordskabeloner, webtemplates og meget andet. Men det er et helt andet blogindlæg.

Se nærmere på udvalgte referencer