Når du starter en ny virksomhed er der mange ting der skal være på plads. En af de vigtige er dit logodesign. Hvordan du vil brande dit nye firma og hvordan dit nye logo skal designes?

Et godt logodesign

Vi møder rigtig mange virksomheder der ikke har været opmærksomme på vigtigheden af et godt logodesign da de startede virksomheden. Nu er virksomheden vokset, der er kommet store kunder til og mange ansatte. Og nu bliver det pludselig tydeligt, at logoet ikke er designet ordentligt. Man har måske selv lavet sit logodesign eller man har fået en ven eller et familiemedlem til det. Nu fremstår logoet uprofessionelt og står ikke mål med kvaliteten af de produkter virksomheden tilbyder.

Hvad skal du undgå?

Alt dette kan undgås hvis du er opmærksom på nogen ganske få ting. Vi har listet nogle af de vigtigste ting du skal undgå her:

  1. Dit logo må ikke være et ikon eller et piktogram, altså en illustration. Et eksempel: du er ejendomsmægler, og dit logo er et lille hus. Det er for banalt. Og det fortæller intet om dine værdier, hvad du står for og hvorfor du er anderledes end de andre.
  2. Dit logo må ikke være en rebus. Det er lidt i stil med ovenstående. Logoet viser med flere billeder eller ikoner, hvad det er du laver. Så er man kommet for tæt på.
  3. Dit logo må ikke være pixelleret. Et logo der findes i en dårlig opløsning, brugt i en for stor størrelse. Måske kopieret fra hjemmesiden. Det er bare uprofessionelt. Du skal naturligvis have dit logo i et vektorformat og i forskellige billedeformater, så du altid kan bruge det rigtige logo det rigtige sted.
  4. Logoet må ikke bruges i forkerte farver. Der vil altid være små nuanceforskelle mellem fx hjemmeside og trykte produkter, men det skal være indenfor rimelighedens grænser. Alt for ofte ser man alt for store forskelle i farvenuance mellem forskellige platforme. Det er simpelthen ikke i orden.
  5. Dit logo skal være responsivt. Et alt for langt navnetræk bruges som profilbillede på Sociale Medier. Eller logoet er for langt til mobilvisningen. Det ser skørt ud og er ulæseligt. Læs om det responsive logo her.
  6. Du må ikke bruge forskellige fonte, snit eller spatieringer til navnetrækket. Logoet skal være en billedfil som du bruger hver gang. Man skal aldrig “skrive sit logo” i hverken word eller nogen andre programmer. Dine kunder skal se præcis det samme navnetræk hver gang.
  7. Dit logo må ikke bruge mange skrifttyper. Det kan være en fin idé at have sæt af typografier i sin kommunikation, men aldrig i logoet. Hold det stramt og enkelt.

Du kan læse mere om logodesign hos Monokrom her