Den vigtige røde tråd

Visuel identitet. Design manual. Brand guidelines. Kært barn har mange navne. Mange mellemstore og store virksomheder og institutioner vælger at få udarbejdet en design manual. Uden den er det simpelthen umuligt at holde den røde tråd i firmaets kommunikation. Monokrom har mange års erfaring med udvikling af designmanualer, så I kan trygt lægge opgaven med jeres nye designmanual i vores hænder.

Hvad indeholder manualen?

Designmanualen er en beskrivelse af en virksomheds designelementer: logo, typografier, farver, supergrafik, billeder, mv., og regler for hvordan de benyttes. Her beskrives hvordan det grafiske bureau arbejder med den professionelle grafiske kommunikation, fx brochurer og website, og hvordan virksomheden selv producerer konsistente grafiske produkter i hverdagen.

Brug af logo

Logoet vises i sine varianter, farver, sort / hvid og negativ. Der opsættes regler for hvordan logoet skal bruges. Vi sætter en respekt­afstand, der sikrer afstand til formatet og andre grafiske elementer. Hvor på formatet må logoet placeres? Og hvor stort skal det være?

Typografi

Vi finder en eller flere typografier som bruges i den grafiske kommunikation. Vi viser hvordan typografien bruges. Skrifterne skal bruges konsekvent og skal sammen med de andre grafikelementer skabe en sammenhængende kommunikation.

Farver

Vi angiver de primære, identitetsbærende farver. Og vi arbejder med muligheden for at introducere en række sekundære farver, der kan bruges til at gøre den grafiske kommunikation mere levende. Er det nødvendigt angives særlige farver til figurer.


Billedstil

Det er vigtigt at billeder bruges på en konsekvent og ensartet måde. Vi opstiller kriterier for udvælgelse af billeder og kommer med eksempler på hvad der er godt. Og not.


Supergrafik

Vi designer et supergrafisk element, der kan skabe genkendelighed, uden at man behøver overeksponere logoet. Elementet kan være et egentligt grafikelement, en variation af logoet, en måde at beskære billeder eller noget helt andet.


Eksempler

Vi laver eksempler på produkter for at vise hvordan designet kunne se ud i virkeligheden. De produkter som laves er efter aftale med kunden. Det kunne f.eks være papirlinie, hjemmeside, tryksager eller hvad som helst.

Designmanual process

Logodesign proces
Logodesign til Ombold

Logo og identitet til Ombold

Ombold kom til Monokrom for at få en ny visuel identitet. Man skulle kunne se det var en fodbold klub. Men logoet måtte...

Design manual til Lykkebo

I forlængelse af vores logodesign til Lykkebo Skole har vi udviklet en designmanual der beskriver hvordan skolen skal...

Identitet til Ørnehøj

Ørnehøj kom til os med ønsket om en ny identitet. Den skulle sikre et nyt og mere moderne udtryk, men stadig udstråle den...

Identitet til HL

Handelsskolernes Lærerforening ønskede et redesign af deres logo, der kunne styrke deres position overfor medlemmerne. Vi...

En linje til Langelinieskolen

Langelinieskolens nye logo er en illustration af lokaliteten Langelinie, havnekajen og horisontlinjen. Skolens navn bliver...

Identitet til PF

Polyteknisk Forening valgte Monokrom da de skulle professionalisere deres design. Vi stod for logodesign og lavede en...

Et hjerte på rette sted

Monokrom var med da Danske Familieadvokater bad tre virksomheder komme med forslag til deres nye visuelle identitet. Vi vandt...

Identitet til Dencrypt

Der er mange der kan lytte med når du taler i telefon. Men ikke mere. Dencrypt har markedets mest avancerede...

Korsager Identitet

Korsager Skole er midt i verden. Midt i den nære verden; lokalsamfundet. Og midt i den store verden. Både gennem sit udsyn...