Dit logo skal designes responsivt. Læs med her hvorfor.

Vi har efterhånden i et par år snakket om responsivt webdesign. At hjemmesiden skal designes på en måde, så den er fuldt funktionel og ser lækker ud på alle platforme. Det er en af de ting, der straks får os til at klikke videre — at gå ind på en hjemmeside fra mobilen, og se desktop versionen. Alt er småt og ulæseligt, logoet en lille pixelsværm i hjørnet, det er umuligt at klikke på links, endsige udfylde formularer. Vi klikker videre.

Når hjemmesiden skal designes responsivt, er det fordi den optræder på mange forskellige platformer. Det gør dit logo også. Lad os tage en traditionel virksomhed: Deres logo optræder fx

  • På trykte produkter — brevpapir, visitkort, produktblade, POS, etc.
  • På hjemmeside
  • På sociale medier, som profilbillede på Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram

I de gode gamle dage (for 3-4 år siden) var det helt fint med det rektangulære logo — det traditionelle logo med logosymbol og navnetræk. Det gjorde sig godt på de trykte produkter — i toppen af brevpapir og visitkort og på (de nu forlængst antikverede) kuverter. Og det fungerede også perfekt på desktop-hjemmesiden, placeret i hjørnet i en ofte hvid rektangulær container.

Ind fra højre kommer så det responsive webdesign og de sociale medier, og nu passer det rektangulære logo pludselig ikke så godt længere. På websiden i mobilvisning bliver logoet meget lille, navnetrækket bliver ulæseligt. Og webmenuen —  de tre horisontale streger, også kaldet ‘burger-menuen’ — forstyrres af logoet, og det bliver svært at navigere på siden.

Og på de sociale medier er det næsten endnu værre. Alt for mange virksomheder forsøger at placere deres rektangulære logo som profilbillede, hvilket ser mærkeligt gnidret og ulæseligt ud, samtidig med at virksomhedsnavnet bliver dobbelteksponeret, både i logoet og i sidens titel. Eller endnu værre. Logoet skaleres op i coverbilledet, og hænger som en overdimensioneret afsender over hovedet på de besøgende.

Løsningen er meget simpel. Logoet skal fra starten tænkes i de formater det skal optræde. For en traditionel virksomhed i det mindste i en kvadratisk og en rektangulært udgave. Men for nogen virksomheder også i en højformat og en bredformat-udgave. Og i pakken der leveres skal der ligge logoer til tryk, web og sociale medier, i de rigtige farverum.

Det eksisterende logo kan redesignes, så det også passer til virkeligheden. Der er mange muligheder, der helt afhænger af hvordan logoet er designet.